OMS-fritid

OMS-fritid ordnar aktiviteter i Växjö kommun för dig som har en funktionsnedsättning.

Årsprogrammen med aktiviteter
för barn/unga och för vuxna
finns under rubriken Relaterade dokument.

Alla aktiviteter som ordnas av OMS-fritid
är fria från alkohol och droger.
Har du önskemål och frågor
så kan du kontakta oss.

Ring kommunen och be att få prata
med någon på OMS-fritid.

Om du vill ha koll på resor
och annat roligt som händer på fritiden
kan du prenumerera på OMS-fritids nyhetsbrev.

Då håller du dig uppdaterad
och missar inget kul som händer!

Nyhetsbrevet är för dig med funktionsvariation
och dina anhöriga.

Skriv din mejladress i rutan för att få nyhetsbrevet.

Sommaraktiviteter för vuxna med särskilda behov

Nu finns sommarens fritidsprogram för dig som är över 18 år och har en funktionsnedsättning. Under vardagarna i veckorna 27, 28 och 29 finns det en mängd aktiviteter du kan anmäla dig till.

Fritidsprogram sommar 2025 (PDF) , 564 kB.

Sommarläger för ungdomar 12-20 år

Dessa korttidsläger är för dig som klarar det mesta själv.
Begränsat antal platser.
Lägerperiod 1: 29 juli–1 augusti, 4 dagar
Lägerperiod 2: 4–8 augusti, 5 dagar
Skicka in din ansökan senast 14 april.

Inbjudan sommarläger 2025 , 1 MB.

Resor och annat kul

Här kan du läsa
om vad som är aktuellt
den närmaste tiden.

Mötesplatser

Det finns tre (3) ställen i Växjö som
du kan gå till på din fritid
och träffa kompisar.

Det är mötesplats fritidsgården Furutå
Fredagshäng på BG
Mötesplatsen 37an.

Fritidsgården Furutå

Fritidsgården Furutå
är för ungdomar
mellan 13-25 år
med särskilda behov.

Fritidsgården är öppen
varje onsdag 17.30 - 20.30
även under loven.

Här kan du köpa fika i vår kiosk!
Du kan spela spel,
vara i gympasalen.
Varje kväll har vi
någon speciell aktivitet
Den kan du se
i programmet för fritidsgården.

Är det första gången
du besöker fritidsgården
och är lite osäker
så ring oss
så möter vi upp vid dörren.

Fritidsgårdens program våren 2025 , 74 kB.

Fredagshäng på BG

För dig mellan 18 och 30 år.
Öppet fredagar ojämna veckor, 17.30-20.30.

Träffa dina kompisar, spela spel, snacka lite,
handla i kiosken eller häng bara i en soffa.
Du kommer när du kommer
och går när du vill!

Var: Liedbergsgatan 14, Växjö
När: Fredagar ojämna veckor
Tid: 17.30-20.30

Mötesplats Norra Esplanaden 37

Mötesplats 37an

För dig som är 21 år och äldre.
Möteplatsen är öppen:
lördagar klockan 18.00-21.00.

Anmäl dig till fritidsprogram via e-tjänst

Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00
E-post: info@vaxjo.se

Senast uppdaterad: 2 maj 2025