Frågor och svar om e-tjänster och e-legitimation

Här hittar du bland annat information om hur du använder våra e-tjänster och hur du kan skaffa e-legitimation.

Vad är en e-tjänst?

E-tjänster är ärenden som du kan hantera själv via din dator, oavsett tidpunkt på dygnet. En del tjänster kräver inloggning med e-legitimation.

Vad är en e-legitimation och hur skaffar jag en e-legitimation?

Med e-legitimation legitimerar du dig och kan också skriva under en handling. En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort. För att du ska kunna använda vissa e-tjänster som kräver inloggning måste du ha en e-legitimation.

E-legitimationen använder du för att identifiera dig och för att skriva under elektroniskt. Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på vanligt sätt.

Legitimationen kan vara en datafil på en hårddisk, lagras på ett elektroniskt kort eller en mobil app på din smarta telefon. Den ges ut av en så kallad betrodd tredjepart, en utgivare. Det kan till exempel vara en bank.

Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett mobilt BankID eller Freija eID eftersom dessa kan användas från mobila enheter såsom en läsplatta och stödjer både autentisering och signering

Observera: Telia stöder inte signering, utan endast autentisering. Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett mobilt BankID eller Freja eID eftersom dessa kan användas från mobila enheter såsom en läsplatta och stödjer både autentisering och signering.

Mer information om e-legitimation Länk till annan webbplats.

Jag har problem att logga in i tjänsten, vad ska jag göra?

Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till den som utfärdat e-legitimationen. Se mer information under e-legitimation. Har du testat att din e-legitimation fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på Växjö kommuns e-tjänster? Kontakta Växjö kommun på 0470-410 00.

Testa din BankID Länk till annan webbplats.

Jag får inte upp någon e-legitimation

BankID (ej mobil)

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Logga in på din internetbank och ladda ner din e-legitimation.
  • Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut. Logga in på din internetbank och hämta nytt BankID.
  • Din e-legitimation är spärrad. Kontakta utfärdaren.

Mobilt BankID

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Ladda ner appen BankID via Android Play Butik eller Apple App store. Logga in på din internetbank och följ instruktioner för att aktivera mobilt BankID.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Logga in på din internetbank och följ instruktioner för att hämta nytt mobilt BankID.
  • Din e-legitimation är spärrad. Kontakta utfärdaren.

Freja eID

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Ladda ner appen Freja eID via Android Play Butik eller Apple App store. Följ instruktioner för att hämta aktivera Freja eID.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Kontakta utfärdaren.

Telia

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Kontakta utfärdaren.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Kontakta utfärdaren.

Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?

Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord och ingen annan kan ändra lösenordet eller nollställa det. Se mer information under e-legitimation.

Hur säker är e-legitimationen?

Vi har bedömt att e-legitimationen är en tillräckligt säker lösning för våra e-tjänster. Samma bedömning har även andra myndigheter, kommuner med flera gjort, som erbjuder e-tjänster där det krävs en e-legitimation. Till exempel Skatteverket och bankerna.

För mer information om säkerheten hänvisar vi Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats. (DIGG) som samordnar offentlig sektor i frågor som rör e-legitimering och e-underskrif

Är trafiken till/från e-tjänsten krypterad?

Ja, alla trafik som hanteras inom ramen för våra e-tjänster är krypterad, detta gäller även trafik mellan leverantörer och Växjö kommun.

Vi har samma bank, kan vi använda samma e-legitimation?

En e-legitimation är personlig (precis som ett körkort) vilket innebär att även om ni är flera i familjen som nyttjar samma tjänst på internet så behöver ni ha var sin e-legitimation.

Hur vet jag om e-tjänsten har skickats iväg på rätt sätt?

I slutet av din ansökan/anmälan ska du få ett meddelande av typen "Tack för din ansökan". Meddelandet som visas är alltid det sista som den aktuella e-tjänsten visar. Det sker alltså antingen efter att du granskat och godkänt ditt ärende eller - när det krävs - efter att du har utfört e-legitimering. De flesta av våra tjänster skickar även bekräftelse via epost och/eller SMS.

Jag kan inte ha e-legitimation, vad ska jag göra?

Kan du inte skaffa e-legitimation på grund av ofullständigt personnummer eller annan orsak, går det bra att använda våra blanketter. Ska du använda e-tjänster som är tillgängliga för förskola och skola, var vänlig och vänd dig till förskolans och skolans personal.

Varför kan jag signera men inte min partner?

Vissa e-tjänster måste signeras av två personer, oftast är det vårdnadshavare som har gemensam eller delad vårdnad. Den första personen går till e-tjänsten, fyller i, signerar och skickar in. Det är viktigt att den första personen (som skickar in ärende via e-tjänsten) anger korrekta uppgifter för den andra personen som ska signera.

Din partner måste ha en fungerande e-legitimation. I första hand ska hen testa e-legitimationen. Lyckas hen inte gå igenom testet ska hen vända sig till den som utfärdat e-legitimationen. Se mer information under e-legitimation. Om hen har testat att e-legitimationen fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på Växjö kommuns e-tjänster ska hen kontakta Växjö kommun på 0470-410 00.

Jag försöker använda en e-tjänst men får Nekad åtkomst, varför?

E-tjänsteplattformen används både av anställda inom Växjö kommun och av medborgare. En vanlig orsak till att man får Nekad åtkomst är att

  • du har en pågående session som medborgare men försöker nå en e-tjänst som riktar sig till anställda på Växjö kommun
  • du har en pågående session som anställd på Växjö kommun men försöker nå en e-tjänst som riktar sig till medborgare

Får du Nekad åtkomst rekommenderar vi dig att logga ut från e-tjänsteplattformen och försöka använda e-tjänsten igen.

Hur loggar jag ut?

Det är viktigt att du klickar på Logga ut för att logga ut från Mina Sidor på Växjö kommuns e-tjänster. Bra om du dessutom stänger ner webbläsaren.

Mina sidor

Mina sidor är den din privata yta i e-tjänsteplattformen. Här hittar du dina ärenden, dina registrerade personuppgifter, organisationer, köplatser, aktiviteter och bokningar,

Mina ärenden

Här kan du få en översikt över dina pågående och avslutade ärenden hos Växjö kommun. Genom att logga in med e-legitimation kan du se dina ärende med aktuellt status och information och slipper kontakta Växjö kommun på annat sätt för att få denna kunskap.

Mina uppgifter

Under Mina uppgifter ser du de kontaktuppgifter som finns sparade i e-tjänsteplattformen. Kontaktuppgifterna ändras av dig som användare.

Mina bokningar

Under Mina bokningar så hittar du dina bokningar, uppdelat i två listor; kommande och tidigare bokningar.

Mina köplatser

Under Mina köplatser visas dina köplatser. Överst visas en lista på de köer som du just nu står i och under den en lista på de köer som du tidigare har stått i.

Du är också välkommen att kontakta oss om du inte hittar svaret på din fråga. Du kan ringa till Växjö kommun på 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 18 november 2021